– Jag visste inte att det fanns så här mycket att göra på en servicestation. Det är det jag gillar mest med jobbet, att det är så varierande, säger Christoffer Steven.
Christoffer hade en LFU-anställning på tvätten i Malmö. Han arbetade mest med inskanning av tvätt. Tillsammans med sin chef gick Christoffer igenom olika lediga jobb, och han bestämde sig för att söka den lediga tjänsten på macken i Trelleborg.
Många olika arbetsuppgifter
Det finns väldigt många olika arbetsuppgifter som ska skötas på macken. Några av Christoffers uppgifter är att tvätta bilhallen, hålla snyggt utanför stationen, tömma soptunnor, tvätta pumparna och kolla att allt fungerar. Han packar också upp varor, beställer varor när det behövs och hjälper kunderna med allt möjligt.
Ny kunskap och kompetens
– Det som varit svårast för mig är prata med kunder och kollegor. Jag tycker egentligen inte om att prata med folk, men nu har jag tränat och det är inte alls lika jobbigt längre, säger Christoffer. Jag är egentligen tillbakadragen, så jag fick gå utanför min bekvämlighetszon.
Christoffer har gått många utbildningar sedan han började sin anställning för två månader sedan. Bland annat har han gått Shells kaffekurs och en utbildning i kassaarbetet, och nyligen var han på utbildning i Lund för att lära sig mer om biltvätt.
Positivt samarbete
Ala Kouzaili är den som valde att anställa Christoffer. Ala har tidigare varit områdeschef på Samhall, men är nu franchisetagare inom Shell. Det betyder att han driver sitt eget företag, men följer Shells regler och varumärke. Ala uppskattar samarbetet med Samhall.
– Samarbetet med Samhall har fungerat mycket bra. Det jag särskilt uppskattat är att jag haft en riktigt bra kontaktperson på Samhall, områdeschefen Harisa Kahriman. Harisa har lyssnat på mig och vilka behov jag har, och har varit med genom hela processen. Det har bidragit till att det blev en så bra matchning, säger Ala.

De hittar lösningar tillsammans
Samarbetet mellan Ala Kouzali och Christoffer Steven fungerar mycket bra. På frågan vad som är bäst med Ala som chef svarar Christoffer:
– Ala blir inte arg när jag gör fel, utan vi hittar lösningar tillsammans. Ala vill att jag berättar när det hänt något, så vi kan rätta till det.
På frågan om vad som är bäst med Christoffer svarar Ala:
– Det bästa är att han är så lösningsorienterad!
Här kombinerar han jobb och intresse
Christoffer har en utbildning som webb-utvecklare och är duktig på programmering. Den passionen kan han kombinera med jobbet på servicestationen.
– Jag kan tänka på avancerade lösningar inom programmering, samtidigt som jag bakar bullar eller hjälper en kund att fylla på olja eller spolarvätska. Jag har ett fysiskt jobb där jag tjänar pengar och sedan har jag en passion som är lite mer logiskt utmanande, som jag kan göra lite när jag vill, säger Christoffer.
Nu har Christoffer varit anställd på macken i två månader. Samtidigt har han fått tag på en lägenhet i Trelleborg. När han flyttar dit från Malmö får han kortare väg att pendla.
– Det kommer att bli bra, säger Christoffer.
Nyfiken på övergång?
Textartikel: Fredrik lämnade Samhall för fast tjänst och högre lön