På en arbetsplats är det viktigt att veta vem som gör vad. Samhall är din arbetsgivare. Du är arbetstagare. Är det du eller Samhall som ansvarar för din arbetsmiljö? Rätt svar är att både arbetsgivare och arbetstagare ansvarar för att arbetsmiljön är trygg, säker och utvecklande.

Vad har arbetsgivaren för ansvar?
Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön. Det innebär att arbetsgivaren ska göra allt som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen. Maskiner, redskap, skyddsutrustning och teknik ska fungera. Alla anställda ska veta vilka risker som kan finnas – och hur man arbetar för att undvika riskerna.

Vad har arbetstagaren för ansvar?
Som arbetstagare ska du delta aktivt i arbetsmiljöarbetet. Du ska följa rutiner och riktlinjer, använda alla skydd som ditt arbete kräver och uppmärksamma brister i arbetsmiljön.

Rapportera risk och olycka
Som arbetstagare har du ansvar att rapportera om sådant som är fel, trasigt eller farligt på din arbetsplats. Hur är det till exempel med ljudnivån i lokalen där du arbetar? Finns det något du riskerar att snubbla på? Funkar värme och ventilation? Funkar lamporna som de ska?
Om du skadar dig arbetet, eller om du ser en kollega skada sig, är det viktigt att du rapporterar detta. När du rapporterar bidrar du till en tryggare och säkrare arbetsmiljö.

Gå utbildningen om arbetsmiljö!
Det finns en utbildning som handlar om din arbetsmiljö och ditt ansvar i arbetsmiljöarbetet. Gå utbildningen, lär dig kloka minnesregler och testa dig själv i ett quiz!